Zo werk ik!

Mijn pedagogisch werkplan

Naam: Lida Vermeulen – Inkenhaag

Datum: 22-11-2020

Inhoud:

Welkom


Welkom in mijn huis! Ik hoop dat we een fijne tijd met elkaar gaan hebben en veel plezier aan onze kinderen gaan beleven. Hier kunt u lezen hoe ik over opvoeden denk en wat de regels zullen zijn.

Voor uw kind wil ik zorgen voor een gezellige tijd. Hierin staan goed zorgen voor uw kind, met elkaar bezig zijn en veel lol hebben voorop, zodat u uw kind met een gerust hart bij mij achter laat. Ik vind het belangrijk dat we veel tegen elkaar kunnen zeggen: als het goed gaat, maar ook als het wat minder zou gaan.

Emotionele veiligheid: hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich thuis voelt bij mij?
Voor uw kind vind ik het belangrijk dat het zich snel bij mij thuis voelt. Ik zorg ervoor dat het vooral ook de eerste tijd aan mij kan wennen, en ik laat hem of haar het bedje, spulletjes en het speelgoed zien. Ook zorg ik ervoor dat ik altijd in de buurt ben. Uw kind kan rekenen op mijn aandacht.

Persoonlijke competentie: wat heb ik uw kind te bieden als het gaat om zijn of haar ontwikkeling?
Elk kind is anders en ook uw kind is uniek. Ik probeer er dan ook achter te komen wat de interesses zijn van uw kind. Ik kan dan speelgoed aanschaffen dat hem of haar interesseert en de ontwikkeling stimuleert. Bij mij thuis gebeurt meer dan oppassen: door spelletjes te doen en naar buiten te gaan, zorg ik ervoor dat ook de ontwikkeling van uw kind wordt gestimuleerd.
Ik help uw kind zelfstandig worden: wat hij of zij zelf kan, mag hij of zij ook zelf doen.

Sociale competentie: bij mij thuis zijn meer kinderen waarmee het leuk spelen is!
Bij mij thuis zijn ook andere kinderen. Dat is leuk voor uw kind, daardoor krijgt hij of zij spelenderwijs mee hoe je samen kunt spelen, hoe je voor jezelf opkomt, en kleine ruzietjes op kan lossen. Natuurlijk ben ik daar bij om ervoor te zorgen dat het allemaal leuk en gemoedelijk verloopt!

Normen en waarden: wat ik kinderen wil meegeven in hun persoonlijk leven.
Ik vind het belangrijk dat kinderen respect voor elkaar en voor anderen hebben. Er wordt niet tegen elkaar geschreeuwd, er wordt netjes gedag gezegd en ruzies worden uitgepraat.

Spelen en speelgoed


De ruimte
De kinderen kunnen de volledige woonkamer gebruiken om te spelen. Voor elke leeftijd is er speelgoed aanwezig, niemand hoeft zich te vervelen. Buiten is er een grote tuin, waarin de kinderen kunnen spelen, aan de voorkant van het huis kunnen ze rennen, fietsen e.d.
De ruimtes waar de kinderen aanwezig zijn, zijn geheel veilig en ik zal er ook zijn om ze in de gaten te houden.

Het speelgoed
Voor elk kind is er voldoende speelgoed aanwezig. Er zijn blokken, boekjes, auto’s, poppen, knutselspullen e.d. Al het speelgoed is veilig. De grote kinderen die met klein speelgoed willen spellen, doen dit aan tafel of boven, zodat de kleine kinderen dit niet in de mond kunnen stoppen.
Kinderen mogen ook hun eigen speeltje of pop/knuffel meenemen. Het is wel verstandig om dit van tevoren even te overleggen, omdat de kans aanwezig is dat de andere kinderen ook graag met het meegenomen speelgoed willen spelen.

Samen spelen
Ik vind het belangrijk dat kinderen samen kunnen spelen. Dat ze hun speelgoed kunnen delen en samen wat leuks kunnen maken. Echter vind ik het ook belangrijk dat een kind zichzelf kan vermaken. Het is niet altijd mogelijk om samen met iemand te spelen. Ruzies onderling kunnen kinderen vaak zelf oplossen en dat zal ik ook stimuleren. Soms lukt dat echter niet en is het nodig om in te grijpen en het samen op te lossen.

Eten


Het nuttigen van maaltijden en tussendoortjes is een gezamenlijke activiteit. Het gaat hierbij niet alleen om het eten en drinken maar ook om het contact met elkaar, de sfeer van het gezellig samenzijn en een rustmoment op de dag. Er is aandacht voor elkaar, er wordt gepraat en gezongen. Vanuit dit samen eten wordt aandacht besteed aan eenvoudige tafelmanieren. Hierbij is het voorbeeld van de leidster (en de oudere kinderen) het belangrijkste.

Het eten en drinken wordt niet aan de kinderen opgedrongen. De kinderen worden positief benaderd, eten dient iets leuks te blijven. De ervaring leert dat veel kinderen die thuis moeilijk eten, in een groep wel trek hebben. Zien eten, doet eten! Bij de broodmaaltijd wordt een gevarieerd aanbod gedaan aan broodbeleg. Ook leren de kinderen een heleboel: handen wassen, het kiezen van beleg en de hoeveelheid boterhammen, zelf drinken, zelf smeren van de boterham.

Een voorbeeld uit het standaardpakket voeding:

  • Fruit
  • Bruin brood, beschuit
  • Hartig beleg zoals kaas, smeerkaas, boterhamworst, smeerworst, Gelderse worst
  • Zoet beleg, pasta, vlokken, jam, muisjes, hagelslag
  • Ontbijtkoek, rijstwafel, cracker, soepstengel of een koekje
  • Melk, aanmaak, appelsap, dubbelfris

Wanneer eten de kinderen?
We eten op vaste tijden en met elkaar. Voor een baby geldt dat ik uw kindje voed volgens het schema dat u gewend bent.

Slapen


Waar?
Er is boven een grote slaapkamer waarin 2 ledikanten kunnen staan. Elk kind heeft zijn eigen bedje en dat zal elke week verschoond worden. In de slaapkamer is een babyfoon aanwezig.

Op welk moment, volgens welk ritme?
Het slapen gebeurt volgens het ritme dat uw kind thuis ook heeft. En natuurlijk mag een kind dat echt zijn ogen niet open kan houden gaan slapen, slaaptijd of niet!

Hoe?
Uw baby leg ik altijd op de rug te slapen, dit in verband met het risico op wiegendood. Ligt uw kindje liever op de buik, overleg dat dan met mij. Voor een kindje dat zich nog niet zelf omrolt, vraag ik u om een verklaring in te vullen.

Fantasie en creativiteit


VVE: ik werk met thema’s uit Uk en Puk met om de 6 weken een nieuwe thema. Over de thema’s zal er veel geknutseld worden.

Fantasie en creativiteit
Er zijn een hoop spullen aanwezig waarmee de kinderen hun fantasie kunnen laten gaan. Er is klei en er zijn teken- en verfspullen.

Hoe doe ik dat?
Ik vind het belangrijk dat kinderen zelf kunnen bepalen wat ze doen en maken. Ik zal ze helpen bij dingen die ze niet kunnen, maar ze vooral zelf veel laten proberen.

Aandacht voor vies worden en veiligheid.
Met knutselen worden kinderen vies, als ze eenmaal klaar zijn maken we alles weer schoon. De kleding zal ik proberen schoon te houden door schortjes, maar dat is natuurlijk geen garantie.

Verzorgen, hygiëne


Hygiëne: hoe belangrijk!
Vanzelfsprekend is mijn huis schoon. Beddengoed en handdoeken worden dagelijks gewassen. Ook de kinderen leer ik om handen te wassen na het toilet/potje en voor het eten. Eten doen we aan tafel, niet lopend door het huis, waardoor er geen onhygiënische situaties ontstaan.

Zindelijk worden
In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijk te laten worden. Zelf leg ik er niet te veel nadruk op, ik bied het potje aan als ik denk dat een kind er aan toe is. Het helpt als uw kind ook de andere kinderen naar de wc ziet gaan.

Ziek worden en ziek zijn

Hoe ga ik hiermee om, kan het kind blijven als het ziek is?
Uw kindje kan ziek worden terwijl het bij mij is. Ik overleg dan met u wat we het beste kunnen doen. Als het kind zich er prettig bij voelt, hoeft u het kind niet per se op te halen.

Wanneer kan ik het kind niet opvangen?
Heeft uw kind een erg besmettelijke ziekte, houd het dan liever nog even thuis. Dit in verband met de andere kinderen die bij mij komen.

Medicatie
Gebruikt uw kind medicijnen dan kan ik die in overleg geven. Zet u er a.u.b. wel duidelijk de volgende gegevens op: naam van uw kind, naam van het medicijn en zorg dat de bijsluiter erbij zit. Ik vraag u om een ‘verklaring medicijngebruik’ in te vullen zodat we eventueel verkeerd gebruik kunnen voorkomen.

Sommige medicijnen mag ik niet aan uw kind geven, sommige handelingen mag ik niet voor uw kind doen. Dit is wettelijk geregeld. Voorbeelden zijn sondevoeding en injecteren. Mocht uw kind deze speciale zorg nodig hebben, dan overleg ik met u hoe we dit eventueel kunnen regelen (hulp van buitenaf, instructie door de arts, enz.).

Dagindeling

Tijd Activiteit
07.30 uur Ontbijt
08.30 uur Kinderen gaan naar school, de anderen kunnen lekker binnen spelen
09.30 uur Fruit en limonade
10.00 uur De kleintjes gaan slapen, de groteren gaan een activiteit doen zoals boek lezen, knutselen,
buiten spelen. Mocht er niemand hoeven te slapen dan kunnen we ergens heen gaan
12.00 uur Lunch. De grote kinderen komen uit school
13.00 uur De grote kinderen gaan naar school. Sommige kinderen gaan naar bed, de anderen kunnen lekker
binnen spelen of een rustige activiteit aan tafel gaan doen
15.30 uur Koekje en sap. Kinderen komen uit school, komen uit bed of gaan weer naar bed
18.00 uur Avondeten


'Huisregels'

  • Er mag niet geschreeuwd worden. Praten klinkt veel vriendelijker;
  • Niet rennen binnen;
  • Eten doen we aan de tafel;
  • Slaan en schoppen is niet toegestaan;
  • Straffen (indien nodig) wordt gedaan door het kind even apart te zetten en na te laten denken. Daarna zal er samen gepraat worden en worden er excuses gemaakt.


Wat u moet meenemen


Wilt u voor uw kind meenemen:

  • Reservekleding
  • Eventueel regenkleding en laarzen
  • Eigen knuffel/speen
  • Luiers en billendoekjes
  • Eventuele flesvoeding en groentehap


Risico-inventarisatie
‍ Elk jaar wordt mijn huis door de gastouderbureaus geïnspecteerd om te controleren of alles nog veilig is. Uw kindje zal daarom altijd in een veilige omgeving zijn. ‍
Klachten
‍ Als u een opmerking heeft geef dit alstublieft aan, ook al vindt u het moeilijk om het te zeggen. Samen willen we ervoor zorgen dat uw kind een leuke tijd heeft bij mij als gastouder en ik stel uw opmerkingen – zowel positief als negatief – op prijs. Bent u echt ontevreden over de opvang, dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van het gastouderbureau. Ook bij kleine twijfels kunt u daar terecht (opvangbegeleider). Meer informatie hierover vindt u op uw persoonlijke pagina. ‍